Landelijke publiekscamapgne Gezond op reis start 18 juni

Op 18 juni start de landelijke publiekscampagne Gezond op reis. Drie weken lang laten medewerkers in de drogisterij met het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg zien hoe belangrijk het is om goed voorbereid op vakantie te gaan. De gezamenlijke campagne is hét moment om de positie van de drogist in het voorportaal van de reguliere zorg meer bekend maken. Dit meldt het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) in een persbericht aan Careality.

Nederlanders gaan steeds vaker op vakantie. Jaarlijks besteden we zo’n 15 miljard euro aan vakantie. Vakantie is hét moment om tot rust te komen en te genieten. Tijdens de reis en op de bestemming kan de vakantieganger echter te maken krijgen met allerlei klachten en gezondheidsproblemen: van reisziekte tot uitdroging, van opgezette benen in het vliegtuig tot huidproblemen door de zon en van maag- en darmklachten door vreemd eten tot schimmel door vocht en warmte. Kleine kwalen die het vakantieplezier kunnen bederven.

Goed voorbereid
“Vakantie heeft een positief effect op gezondheid en wel-
bevinden zo blijkt uit onderzoek”, zegt Marten Hummel, directeur CBD. “Bovendien gaan mensen na een prettige vakantie weer met plezier aan het werk. Maar valt een vakantie in het water door bijvoorbeeld lichamelijke klachten, dan ervaren reizigers stress en komen ze minder uitgerust thuis. Het is te verwachten dat deze vakantiegangers eenmaal thuis minder productief zijn. Een dergelijke vakantie kost de maatschappij dus geld. Daarom is het belangrijk om goed voorbereid op vakantie te gaan. Met de juiste zelfzorg-
geneesmiddelen zijn veel typische vakantiekwalen eenvoudig  te voorkomen. Treden ze wel op, dan is de reiziger met de juiste samenstelling van het reisassortiment snel op de been. We zien echter in onze winkels dat consumenten zich onvoldoende voorbereiden en niet de juiste zelfzorg-
geneesmiddelen en andere hulpmiddelen meenemen.”

Drogist is specialist in zelfzorg
De laagdrempelige en goed bereikbare drogist is de deskundige als het gaat om eenvoudige gezondheidskwalen, ook als het gaat om klachten tijdens vakantie. De drogist adviseert consumenten persoonlijk over de samenstelling van het reisassortiment. Want ook op vakantie is het belangrijk zelfzorggeneesmiddelen op de juiste manier te gebruiken.

Daarom besteden alle drogisten aangesloten bij het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg van 18 juni tot 6 juli aandacht aan het thema Gezond op reis. Ieder bedrijf geeft zelf invulling aan het thema, bijvoorbeeld met de inzet van de eigen huis-aan-huis magazines en folders, op de winkelvloer en de inzet van social media waarbij altijd het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg wordt afgebeeld. Zo komen we met onze boodschap bij miljoenen consumenten thuis.

Hummel: “Met onze campagnes laten we zien wat de drogist als Erkend Specialist in Zelfzorg aan kennis en kunde in huis heeft. Ik roep alle bedrijven op (assistent)drogisten en medewerkers goed te informeren over de campagne Gezond op reis. De media zullen veel aandacht besteden aan onze landelijke publiekscampagne. De consument wordt hierdoor getriggerd om vragen te stellen in de winkels. Daarom is het goed om de relevante advieskaarten nog eens door te nemen op het Nascholingsplatform Zorg dat je Bijblijft. Daar komt ook een speciaal magazine over het thema. Wijs de consument op de speciale kennisquiz die vanaf 18 juni op Erkendspecialistinzelfzorg.nl verschijnt. Geven we gezamenlijk een goede invulling aan deze landelijke campagne, van hoofdkantoor tot winkelvloer, dan benadrukken we onze belangrijke positie in de zorgketen.”

Dit is de tweede landelijke campagne van de deelnemende drogisterijbedrijven. De eerste was in november vorig jaar over het thema Pijn en pijnstillers.

Meer informatie:
Centraal Bureau Drogisterijbedrijven
Niels van Haarlem, communicatieadviseur
Bisonspoor 332
3605 JT  Maarssen
Tel. 06-24327453
info@cbd-maarssen.nl

www.drogistensite.nl   /   www.erkendspecialistinzelfzorg.nl