Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
2 januari 2017

Trendrapport Beauty-, Wellness- en Gezondheidstrends 2017, door Mirna van Donselaar

De consument wordt steeds kritischer als het gaat om veilige cosmetische ingrediënten (INCI’s)

De consument anno 2017 kijkt steeds kritischer naar de INCI’ s (dit is de lijst van ingrediënten die een cosmetisch product bevat) en wil daarin aantoonbaar zien dat een formule het liefst zo natuurlijk mogelijk, maar vooral veilig voor lijf en leden is én het liefst ook ons milieu niet of in elk geval zo min mogelijk belast!

De tijd is dus echt voorbij is, dat je als fabrikant c.q. merk zomaar kunt en vooral mág claimen dat je merk ‘natuurlijk’ en veilig is. Het afbeelden van alleen een korenaartje of plaatje van botanische ingrediënten op een verpakking is al lang niet meer voldoende. Men dient het veilige- en milieuvriendelijke aspect wetenschappelijk geregistreerd en terdege onderbouwd te kunnen aantonen.

De huid is het grootste orgaan van ons lichaam en heeft een krachtig absorptievermogen. Wat je erop aanbrengt, belandt dus letterlijk ín je lijf. Steeds meer consumenten willen daarom zo min mogelijk ‘chemie’ op en ín hun lichaam!

Deze vraag en behoefte wordt gelukkig steeds meer beantwoord door diverse fabrikanten en merken en wordt bewerkstelligd door petrochemische stoffen zoals bijvoorbeeld SLES (Sodium Laureth Sulfaat, oftewel het omstreden ingrediënt dat zorgt voor het schuimende effect in veel cosmeticaproducten) parabenen, ftalaten, overige sulfaten, plastic (o.a. in de vorm van scrubkorreltjes) en siliconen weg te laten in hun formuleringen.

Dit, om op die manier dé nieuwe, veilige en ‘eco-chic’-standaard te worden in cosmetische verzorging voor de milieu- en vooral gezondheidsbewuste consumenten.

Dit staat te lezen in het Trendrapport Beauty-, Welness- en Gezondheidstrends 2017, door Mirna van Donselaar (foto’s)


Holisme: lichaam en geest in balans

In onze huidige tijd is er tevens een sterk toenemende vraag van consumenten naar hoogwaardige en vooral bewezen effectieve huidverzorging die lichaam en geest in balans brengt.

De consument anno 2017 wordt ook steeds spiritueler, zij het met beide benen stevig op de grond en dus zonder “te zweverig” te worden. Diverse soorten yoga, meditatie en een juiste manier van (buik)ademhalen krijgt een steeds groetere groep aanhangers!

Een holistische benadering is hierbij in elk aspect van de gezondheid terug te vinden, waarbij harmonie tussen het fysieke, mentale, emotionele én spirituele aspect steeds belangrijker wordt. Dit zorgt voor innerlijk welzijn en uiterlijke schoonheid.

Meer verplichtingen en toezicht binnen de professionele schoonheidsbranche

De komende jaren gaat er ook veel veranderen in de professionele schoonheidsbranche (schoonheidssalons, spa’s etc…). De overheid gaat zich meer bemoeien met deze sector.

Kwaliteit en cliëntveiligheid zijn prominente highlights in de professionele schoonheidsbranche. Vooral het zichtbaar maken van professionele kwaliteit speelt een grote rol. Er komen meer verplichtingen en het toezicht zal tevens worden verscherpt. Een goede zaak, omdat op deze manier een hoogwaardige kwaliteit van salons, behandelingen én producten kan worden gewaarborgd.

Het spreekwoordelijke kaf wordt van het koren gescheiden in het belang van veiligheid voor de consument!

‘Groene’ cosmetica is en blijft ‘booming business’

‘Groen’ is en blijft een belangrijk issue, en het wordt ook steeds belangrijker. Steeds meer merken ontwikkelen hun cosmeticaproducten op basis van 100% biologische grondstoffen.

Producten die je gebruikt en aanbrengt op je huid, moet je bij wijze van spreken bijna kunnen eten. Mineralen als key ingrediënt, die verwerkt zijn in make-up blijven populair. Ze zijn niet gevoelig voor bacteriën en daarmee wordt de toevoeging van conserveermiddelen overbodig!

Een steeds groter wordende groep consumenten die duurzaam leven, pakken vaker de fiets en ook in het boodschappenkarretje is de keuze voor ‘bio’ niet hip maar logisch.

De schoonheidssalons die (gaan) werken met natuurlijke producten en het beleid ook afstemmen op ‘eco-vriendelijk’ en ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ (MVO), hebben een goede kans op een sterke toename qua klandizie.

Beauty- & Health food

Een goed gebalanceerde en gezonde voeding komt niet alleen je gezondheid ten goede, maar uit zich tevens in de conditie van je huid.

Dat geldt ook voor extra supplementen
die je inneemt. Vanaf een bepaalde leeftijd (ca. >25) nemen bepaalde natuurlijke substanties en bouwstenen die zorgen voor de stevigheid en elasticiteit in je huid af. Dan is een beetje extra hulp van buitenaf geen overbodige luxe, wanneer je langdurig wilt zorgen voor een jeugdige, vitale, gezonde en stevige huid.

Voeding wordt sowieso meer dan ooit functioneel als een geïntegreerd, wellnessverhogend- en schoonheidsbevorderend onderdeel van je algehele lifestyle en welzijn.

Voedingssupplementen zoals drink-of eetbaar collageen, vitamine C, krachtige antioxidanten (zoals bijvoorbeeld de cartenoïde Astaxanthine), hyaluronzuur in vloeibare drinkvorm of capsules, silicium, zink, selenium en eeuwenoude ayurvedische kruiden (o.a. kurkuma en gember), theeën (matcha en groene thee zijn en blijven favoriet) en sapjes (o.a. gefermenteerde sappen en berkenwater zijn een opvallende trend) zorgen ervoor, dat schoonheid letterlijk van binnen uit gaat stralen.

(Medicinale) cannabisolie (CBD olie echter zónder de verslavende component THC) is opvallend sterk in opkomst, vanwege de legio gezondheidsvoordelen.

Kurkuma wordt hét kruid van de toekomst als het gaat om gezondheidspreventie én het bestrijden van diverse onstekingsprocessen en meer ernstige processen in het lichaam. Het is namelijk het meest krachtige, natuurlijke antibioticum dat er is, mits gemengd met wat zwarte peper en een beetje olijfolie voor een goede opneembaarheid door het lichaam!

‘Beautyfood’ maar ook preventief én probleemoplossend “Healthfood” zet dus steeds verder door. Door de inname van de juiste nutriënten kun je er van binnen uit (mede) voor zorgen dat je looks stralend, jeugdig en gaaf voor de dag komen én dat je gezond blijft of dit weer opnieuw wordt!

R.E.L.A.X en Balans

Ontspanning op zijn tijd en balans tussen werk en privé zijn dé antwoorden als het gaat om een aangename lifestyle en een algeheel gevoel van wellness voor de steeds drukker wordende mens.

Wellness blijft dus een belangrijke groeimarkt. We willen we onszelf goed voelen en zorgen voor de nodige spreekwoordelijke rust, regelmaat en reinheid als herontdekte kernwaarden.

Van City Spa naar Country Spa

Het genereren van wellness gebeurt in één van de vele kuuroorden die steeds omvangrijker worden, tussen de drukke werkzaamheden door in een Day- of City SPA. De ‘Country Spa’s (oftewel de Beauty & Wellness praktijken in de kleine dorpjes of op het platteland vanwege de rust en ruimte) zijn echter ook sterk in opkomst en draaien overuren!

Mensen zoeken ook steeds vaker thuis naar een gevoel van wellness, relaxatie en rust na de hectiek van alledag. Cocoonen in de oase van je eigen huis of badkamer was nog nooit zo populair als in 2016/2017.

Het aanbod aan luxe, vaak op mondiale rituelen- gebaseerde kuurproducten voor thuisgebruik, neemt steeds verder toe. Het assortiment van dit soort relatief betaalbare ‘wellness- producten’ bij de drogist in het schap groeit stevig door.

Je lichaam ontzuren (zorgen voor een juiste zuur-base balans) en jezelf op de meest bijzondere wijzen met een consequente regelmaat laten masseren (door middel van o.a. bamboe, schelpen, magneten, bindweefselmassage, edelstenen, veren, cups, rebalancing etc…) is o.a. het nieuwe detoxen en zorgt mede voor een vitaal en flexibel lichaam, een mooie en stevige huid en een ontspannen geest.

Natural Beauty, Less is More!

Een perfect gave teint zonder oneffenheden en met een egale en mooie matte finish, staat al jaren hoog, zo niet bovenaan op het verlanglijstje van menig vrouw!

De ‘flawless skin’ is en blijft favoriet als het gaat om schoonheid. Less is more en de zogeheten ‘no make-up-look’ is dé make-up-trend van nu. Hiermee wordt bedoeld dat je een perfect gave teint creëert met behulp van lichtgewicht make-upproducten die echter de illusie creëren alsof je helemaal geen make-up draagt.

Je verdoezelt op een subtiele manier eventuele imperfecties en benadrukt je sterke kanten, door een juiste balans tussen camoufleren, corrigeren, egaliseren én accentueren.

Mooi verzorgde wenkbrauwen en wimpers, een subtiele blush, highlights op die plekken op je gezicht waar normaliter het licht van nature valt en een beetje kleurloze glans of ‘nude’ tint op je lippen maken deze natuurlijke look compleet.

Kortom, je creëert een verbeterde versie van jezelf, maar behoudt een zo natuurlijk mogelijke uitstraling en dito teint!

© Mirna van Donselaar, (0418-672500 of 06-25036365)


Deel dit bericht:


Careality