De detailhandel heeft in 2016 1,9 procent meer omzet geboekt dan in 2015. De verkopen groeiden met 1,4 procent. Vooral supermarkten, kledingwinkels, bouwmarkten en woninginrichtingswinkels zagen hun omzet en verkopen in 2016 toenemen. De sterkste omzetgroei zat bij de webwinkels. Dit meldt het CBS in de Kwartaalmonitor detailhandel.
De detailhandelsverkopen (volume) liggen in 2016 nog wel 9,7 procent onder het niveau van vóór de crisis in 2008. Vooral de verkopen van fysieke winkels in de non-foodsector blijven ver achter, 17 procent, op het niveau van 2008. Bij de winkels in food liggen de verkopen 0,4 procent lager dan in 2008.
Supermarktomzet twee procent gestegen
De omzet van de grootste branche binnen de foodsector, de supermarkten, groeide in 2016 met 2 procent. De dagelijkse boodschappen in de supermarkten werden in deze periode 1,2 procent duurder, de verkopen namen met 0,9 procent toe. Binnen de foodsector ontwikkelt de omzet van slijters zich al geruime tijd negatief. In 2016 hebben de slijters wederom 1,7 procent omzetverlies geleden.
Slijters hebben sinds 2008 hun verkopen met bijna een kwart zien afnemen. In de periode 2008-2016 stegen de prijzen in de slijterij door onder meer accijnsverhogingen met 12,7 procent.
Fysieke kledingwinkels weer in trek, schoenenwinkels blijven achter
De omzet van fysieke kledingwinkels is in 2016 met 3,8 procent toegenomen. Dit is de eerste omzetstijging sinds 2007. Vooral in het vierde kwartaal groeide de omzet met 10,4 procent flink. De verkopen namen in 2016 met 3 procent toe, maar liggen nog altijd 10 procent onder het niveau van 2008 en bijna 11 procent onder de top van 2007.
Schoenenwinkels konden de omzetdaling die in 2011 inzette niet ombuigen. Integendeel, in 2016 daalde de omzet met 9,7 procent. Vergeleken met 2008 zijn de verkopen van de fysieke schoenenwinkels met ruim een kwart afgenomen.
Omzetgroei bouwmarkten en woonwinkels
Bouwmarkten en woonwinkels met artikelen als meubels, vloerbedekking en verlichting, zagen hun omzet in 2016 met respectievelijk 5,5 procent en 3,1 procent stijgen. Voor beide branches geldt echter dat de verkopen in 2016 nog ruim 20 procent achterblijven bij de niveaus van 2008.
Winkels in consumentenelektronica boekten in 2016 4,3 procent omzetverlies. Vergeleken met 2008 is de omzet van deze branche met 26,2 procent afgenomen.
Grootste omzetgroei webshops
Webshops boekten in 2016 de grootste omzetgroei. Vergeleken met 2015 steeg de omzet met 18,7 procent. Vergeleken met 2010 lag de omzet in 2016 zelfs 85 procent hoger.
(foto’s: archief Careality)
Deel dit bericht: