Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
25 juli 2018

Care & Beauty: plan B is in ontwikkeling, zelfstandigen gaan op eigen kracht verder.

Een aantal zelfstandige drogisten met 26 winkels, heeft besloten om niet in zee te gaan met NDS en alsnog hun plan B uit te voeren als een soort kopgroep van het peloton. Zij hebben medio juli de nieuwe drogisterijformule Care en Beauty (C&B) geïnitieerd.

Care en Beauty heeft haar kick-off op 1 januari 2019 en de initiatiefnemers verwachten binnen een jaar door te groeien naar 50 en binnen drie jaar naar 70 vestigingen. In eerste instantie komen de founding deelnemers uit de hoek van D.I.O.- en Care by D.I.O. en zijn zij hoofdzakelijk gevestigd in de Randstad.

De energie achter de nieuwe formule is positief en de groep ondernemers wordt door een intrinsieke passie voor het drogisterijvak gedreven en handelen niet uit onvrede. De innovatieve ondernemer Harry Piet is samen met Stan van Nieuwland en Reinier Kok wegbereider van de groep zelfstandigen. Zij waren nauw betrokken bij de strategie achter DA 2021 van NDS, onder andere als lid van de toetsingscommissie. Harry Piet vertelde in de april-editie van Careality dat hij zeer positief was over de plannen van NDS. In datzelfde interview liet hij ook weten dat bij verantwoord ondernemen tevens een Plan B als alternatief hoort. Dat plan is na de regiobijeenkomsten van NDS niet langer een alternatief, maar de weg naar de toekomst geworden voor tien ondernemers met gezamenlijk 26 winkels. De nieuwe drogisterijformule Care en Beauty is daarmee een feit.

Niet terug naar het midden
“We geloven nog steeds dat DA straks voor veel drogisten een goede formule zou kunnen zijn”, lichten Kok, Van Nieuwland en Piet toe. “Maar onze groep bestaat uit ondernemers die al een stap verder zijn in hun visie op de drogist van de toekomst. En we hebben het idee dat we bij NDS weer naar het midden worden getrokken. We gingen aanvankelijk vol voor de bundeling van alle zelfstandigen onder NDS. Het verhaal achter DA 2021 staat als een huis en het is al vaker gezegd dat het grotendeels overeenkomt met Care by D.I.O. Dus enkelen onder ons varen al enige jaren op die koers. De uitvoering blijft echter steken bij grote 1 plus 1 acties en een verkeerde uitstraling naar de consument. NDS acteert nog te log om mee te komen met de veranderingen die volgens ons nodig zijn in deze vechtmarkt. Veel DA-ondernemers bevinden zich in het midden en zijn daar tevreden. Maar waarom zouden ondernemers die de blik al langer op de toekomst hebben gericht, meer fee gaan betalen voor een weg die ze al bewandeld hebben? Er zijn veel ondernemers die het gevoel hebben dat ze terug worden getrokken in hun ontwikkeling door de gemene deler bij DA. Daarom hebben we Care en Beauty opgericht voor drogisten die hun innovatieve positie willen behouden. Zij vinden bij C&B de oplossing met de juiste route naar de toekomst waarbij we snel kunnen schakelen.”

Voorportaal van de zorg
De groep drogisten achter Care en Beauty heeft volgens de wegbereiders de nodige expertise in huis om een sterke nieuwe formule op te zetten met een focus op advies en gezondheid. De ambitie is een geaccepteerde partij te worden als voorportaal van de zorg. “Er gaan nog te veel consumenten met kleine kwalen naar de huisarts en met een duidelijke positionering kunnen we duidelijk maken dat ze daarvoor bij de drogist aan het juiste adres zijn. Samenwerking met huisartsen en andere zorgaanbieders en afspraken met verzekeraars kunnen helpen de zorg betaalbaar te houden. Het assortiment en de vakbekwaamheid van de drogist zullen meer moeten aansluiten op dit gedachtegoed.” Binnen het beauty-assortiment is er bij Care en Beauty veel aandacht voor producten met verantwoorde ingrediënten. “Duurzaamheid krijgt meer aandacht en zal als een rode draad door het assortiment lopen. Ook zal een deel van het mass market assortiment ofwel het vechtassortiment) worden afgebouwd. Neem bijvoorbeeld het decoratief van L’Oréal; los van de actievergoedingen blijft het rendement hiervan ver achter en bovendien is het merk niet uniek. Care en Beauty gaat dit geheel anders aanpakken zodat de ondernemer het verschil kan maken in zijn afzetmarkt.”

Kopgroep van het peloton
De ondernemers benadrukken dat Care & Beauty zich niet af wil zetten tegen NDS. “We zien onszelf meer als de kopgroep die het verkenningswerk doet voor het peloton. We willen blijvend demarreren en onze bevindingen op termijn best delen met NDS met als uiteindelijk doel een sterkere positie voor alle zelfstandigen.” Kok, Van Nieuwland en Piet laten weten dat er op logistiek gebied nog diensten van Mosadex zullen worden afgenomen. “Het assortiment zal via Holland Pharma geleverd worden en daarnaast blijven wij aan NDS verbonden.” De marketing en reclame van Care en Beauty worden echter volledig losgekoppeld en zelfstandig ingezet zodat we onze positie als gezondheidsspecialist beter duidelijk kunnen maken aan de consument.”

Eerlijk en transparant
Care en Beauty gaat als nieuwe formule voor een eerlijk en transparant proces. “Geen gedoe met verborgen kosten, geen fee’s. We gaan uit van het cafetariamodel: je betaalt als ondernemer voor wat je afneemt en de overige verdiencomponenten worden in een heldere begroting uitgelegd. Iedere betrokkene is aan te spreken op de resultaten, ook omdat het directe branchegenoten zijn. Er wordt betaald voor de folder en wellicht wel incidentele bijdragen voor speciale activiteiten. We zetten ons tevens in voor een optimaal alternatief in marketing omdat folders uiteindelijk niet meer verspreid kunnen worden door het nee/nee-beleid.” Het is de bedoeling dat de folder modulair wordt opgebouwd met Care, Beauty en EDLP (every day low pricing). Afhankelijk van de winkel kan ook uitsluitend Care met of zonder EDLP en met of zonder Beauty worden ingezet met gedifferentieerde tarieven. De nieuwe formule levert ook POS-materiaal dat duurzaam wordt ingezet. “Al met al zal Care en Beauty zich inspannen voor diverse collectieve afspraken met automatiseerders, interieurbouwers, ontwerpers, verpakkingsleveranciers, enzovoorts, om de kosten voor de deelnemende winkels zo laag mogelijk te houden.”

Specialisme versus size
Zijn de ondernemers niet ongerust dat Care en Beauty dezelfde weg zal volgen als bijvoorbeeld Rezo, De Stadsdrogist of DPB al eerder deden? Of dat het nieuwe initiatief voor versplintering zorgt en de positie van de zelfstandige verzwakt? “Zelfstandigen willen zich bundelen omdat ‘size matters’ tegen de expansie van het grootwinkelbedrijf. De markt van zelfstandige drogisten is echter inmiddels zo pluriform dat size geen issue meer is. Al ben je met 400 ondernemers, je bent alsnog te klein voor het grote mass market prijsinstrument. Dus het is uiteindelijk veel belangrijker dat je een local hero bent die in zijn marktgebied proactief onderneemt. Dan maak je meer impact dan met grootte. Want wat is dan de aan schaalgrootte verbonden boodschap aan de klant? Wij willen meer acteren op unieke producten en we zullen in de markt de juiste wegen vinden om goede prijzen te kunnen hanteren voor mass market. Gezien het onderscheidend vermogen en de adviserende rol van ons als lokale ondernemer is het aansluiten bij landelijke formule van minder belang. Wat wel van belang is, is het committent dat wij als groep hebben uitgesproken. Daarbij zoeken we een organisatie die ons ondersteunt en faciliteert om onze lokale markt optimaal te kunnen bedienen. Op die manier kunnen wij ons onderscheiden en als dé specialist in Care en Beauty worden gezien!”

Meer informatie? Mail naar info@debeteredrogist.nl

Lees dit interview ook in Careality@work welke vrijdag 27 juli verschijnt.

Foto: Fotolia/Stefan Schurr

 


Deel dit bericht:


Careality