Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
8 februari 2024

Detailhandel zet ruim 4 procent meer om in december

De detailhandel heeft in december 4,2 procent meer omgezet dan in december 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,7 procent hoger. De omzet van de foodsector groeide met 4,6 procent, die van de non-foodsector met 2,6 procent. Daarnaast is online 1,2 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Met het decembercijfer is ook het cijfer voor hele jaar bekend. In 2023 heeft de detailhandel bijna 6 procent meer omgezet dan in 2022. Zo meldt het CBS kortgeleden op hun website cbs.nl.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in december. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 1,9 procent hoger dan in december 2022.

Omzet non-foodwinkels bijna 3 procent hoger

De omzet van de non-foodwinkels groeide in december 2023 met 2,6 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,2 procent hoger dan een jaar eerder.

De drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in december meer omgezet dan in december 2022. Daarentegen hebben winkels in meubels en woninginrichting, winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), winkels in consumentenelektronica en witgoed en winkels in recreatieartikelen in december minder omgezet.

Omzet winkels in voedingsmiddelen bijna 5 procent hoger

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in december 4,6 procent meer omzet behaald dan in december 2022. Het verkoopvolume was 0,4 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van supermarkten en speciaalzaken lag respectievelijk 4,6 en 4,3 procent hoger.

Online 1,2 procent minder omgezet

De online omzet was in december 1,2 procent lager dan in december 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 1,3 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), kromp met 4,6 procent.

De online omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de winkels in overige non-foodartikelen lag in december 2023 hoger dan in december 2022. De online omzet van de winkels in consumentenelektronica en de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.

Bron: www.cbs.nl


Deel dit bericht:


Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Careality