De straten en etalages zijn sfeervol versierd, winkels liggen vol met kerstartikelen en in veel huizen is de kerstsfeer binnengehaald. We leven toe naar de feestdagen en dat is te merken aan de kassa. Winkeliers verwachten dit jaar een stijging van de kerstomzet met ruim 3 procent ten opzichte van 2015.
Dit jaar valt kerst op zondag en maandag. “Vorig jaar viel kerst in de eerste week van de kerstvakantie. We zagen dat de kerstaankopen verspreid over de week werden gedaan. Nu werken veel mensen tot en met het einde van de week waardoor we een grote piek qua aankopen verwachten op vrijdag 23 en zaterdag 24 december”, zegt Nynke Wiersma, woordvoerder Detailhandel Nederland.
Op de drukste twee dagen voor kerst rekenen consumenten naar verwachting meer dan 44 miljoen keer af in de winkel. Het merendeel van de aankopen wordt gepind. Tijdens de drukste uren gaan we uit van ruim 2 miljoen aankopen per uur. In de webwinkel zal het dit jaar om circa 2 miljoen betalingen gaan op de piekdag. Naar verwachting vindt de drukste dag in webwinkels een aantal dagen eerder plaats dan in de winkelstraten.1 De gemiddelde omzet in december ligt op non-food producten bijna 20 procent hoger dan gedurende de rest van het jaar.
Trends
Onder de boom zien we dit jaar weer veel parfum, cadeaubonnen en ook bestsellers als Judas en het nieuwste boek uit de Harry Potter-reeks zijn populair. Ook de foute kersttrui mag niet ontbreken. Op de kersttafel zien we dit jaar weer veel rollades en wildgerechten, maar ook de gourmetplaat wordt in vele kersthuizen uit de kast gehaald.
Omnichannel
Winkeliers zien omnichannel winkelen toenemen en spelen daar slim op in. Zo kan er online worden besteld bij onder andere bakkers en slagers. De bestellingen kunnen vervolgens worden opgehaald in de winkel of worden thuisbezorgd. Bij verschillende supermarkten kunnen klanten gebruik maken van een online reserveringssysteem. Op die manier hebben ze de garantie dat gewilde producten nog aanwezig zijn in de winkel op het moment van inkopen doen. Om iedereen goed van dienst te kunnen zijn, zijn veel winkels tijdens de decembermaand langer open op koopavonden en koopzondagen.
1 Prognose op basis van pin- en onlinetransacties in december 2015, groei in 2016, en verhouding elektronische/contante betalingen en iDEAL/andere online betaalmethodes.
Deel dit bericht: