Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
15 december 2016

Forse omzetgroei detailhandel in oktober

In oktober heeft de detailhandel 5,4 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt CBS. Dat is de hoogste groei in dit jaar. De verkopen (volume) waren 4,7 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online weer meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet ongeveer 1 procent hoger dan in oktober 2015.

Vanaf heden publiceert CBS maandelijks de koopdaggecorrigeerde reeksen voor de detailhandelsomzet. Daarnaast zal op kwartaalbasis de seizoengecorrigeerde reeks worden gepubliceerd. De cijfers in dit nieuwsbericht zijn koopdaggecorrigeerd, tenzij expliciet anders vermeld.

Omzet non-foodsector groeit sterk
Bij de winkels in non-food groeide de omzet met 6,9 procent. Het volume was 6,6 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral de omzet van kledingwinkels groeide fors. Het relatief warme weer speelde in september de kledingwinkels parten. Toen kromp hun omzet fors. In oktober echter groeide de omzet van kledingwinkels met 14,4 procent. Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren zetten 8,3 procent meer om. Ook de omzet van drogisterijen en parfumerieën en de winkels in meubels en huishoudartikelen lag in oktober hoger. De omzet van de winkels in consumentenelektronica kromp opnieuw.

Ook omzet winkels in voedingsmiddelen hoger
De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden in oktober een omzetstijging van 2,4 procent. De verkopen waren 1,7 procent hoger. De groei is toe te schrijven aan de supermarkten, waar de omzet 2,9 procent hoger was. De omzet van de speciaalzaken kromp licht met 0,2 procent.

Online omzet groeit opnieuw
De online omzet groeide in oktober met 19,2 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 23,7 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 14,1 procent.

(bron: www.cbs.nl)


Deel dit bericht:


Careality