Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
12 januari 2017

Nieuwjaarsreceptie CBD en NCV in teken van verbinding en briljante mislukkingen

Op woensdag 11 januari 2017 vond de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) en het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) plaats. De drukbezochte receptie stond dit jaar geheel in het teken van verbinding. De voorzitters van beide verenigingen richtten zich in hun speech op betekenisvol verbinden met de samenleving, met de betrokken bedrijven en de werkvloer. De verbinding tussen NCV en CBD, die al jaren samen de nieuwjaarsreceptie organiseren, is het streven naar ‘Well being’ van hun klanten.

De traditionele nieuwjaarsreceptie is hét platform voor een informele ontmoeting tussen handel en industrie aan het begin van het nieuwe jaar. De belangstelling was dit jaar groot: ongeveer 140 relaties van NCV en CBD waren naar Restaurant Groot Kievitsdal in Baarn afgereisd om te proosten op een succesvol en voorspoedig nieuwjaar.

Na een kort welkom kwamen de voorzitters van CBD en NCV aan het woord. Johan Boeijenga, voorzitter van het CBD, blikte terug op 2016 en gaf vooral de richting van CBD aan voor de toekomst. “De wereld verandert snel en stilstaan is geen optie. De overheid en klanten verwachten steeds meer van de drogist als Specialist in Zelfzorg. CBD en de gehele sector richten zich daarom op de toekomst: door verantwoorde zorg te leveren, werken we gezamenlijk keihard aan een onmisbare positie als voorportaal van de reguliere zorg. Drogisten geven jaarlijks 68 miljoen adviezen over gezondheid waarmee wij de burger helpen verstandige keuzes te maken. Om verantwoorde zorg te leveren, moet in de winkel actuele kennis zijn over gezondheid en geneesmiddel. De hele branche werkt daar succesvol aan, 85 procent van de drogisterijen is gecertificeerd als Erkend Specialist in Zelfzorg en ruim 7.000 (assistent)drogisten volgen inmiddels de jaarlijkse nascholing op het platform ‘Zorg dat je bijblijft’ dat we vorig jaar hebben gelanceerd. De berichten van CBD over gebruik van zelfzorgmiddelen of melden van bijwerkingen worden door de branche massaal gelezen en gedeeld.” Boeijenga vertelde dat de drogist ook online zijn verantwoordelijkheid neemt: om de verantwoorde zorg bij de online verkoop van zelfzorggeneesmiddelen te borgen, lanceert CBD dit kwartaal het keurmerk online.

NCV-voorzitter Monica van Ee ging vervolgens in op de betekenis en waarde van cosmetica in ons dagelijks leven. “Mensen realiseren zich te weinig dat ze niet zonder cosmetica kunnen én willen. Bijna iedereen gebruikt gemiddeld al minstens vijf cosmeticaproducten per dag en dit geeft ons niet alleen een schoon, goed en hygiënisch gevoel maar versterkt ook ons zelfvertrouwen en draagt daarmee bij aan ons welzijn.” Van Ee gaf aan dat de cosmetica-industrie zich ook in het komend jaar optimaal inzet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Onze planeet en de bewoners zijn belangrijk en daarom heeft de cosmetica-industrie veel aandacht voor duurzaam en minder milieubelastend produceren, denk aan het juiste gebruik van ingrediënten en grondstoffen, het uitfaseren naar nul plastic microbeads en de toenemende aandacht voor milieu en verpakkingen. In de toekomst blijft de focus hierop gericht, net als op het verder bouwen aan onze reputatie in contacten met stakeholders. Tevens leveren NCV en haar leden al jaren een bijdrage aan de activiteiten aan de stichting Look Good… Feel Better; de stichting die zich richt op de uiterlijke verzorging van mensen met kanker en ze daarmee zelfvertrouwen en een gevoel van welzijn geeft.”

Na de voorzitters kwam de gastspreker prof. dr. Paul Louis Iske, hoogleraar Open Innovation & Business Venturing en oprichter van het Instuut van Briljante Mislukkingen, aan het woord. Hij wist de zaal te boeien en amuseren met zijn verfrissende kijk op ontwikkeling en research. Volgens deze zelfbenoemde CFO, Chief Failure Office, bevinden we ons momenteel in een perfecte storm: “Alles om ons heen verandert, de wereld wordt steeds complexer. Om daar goed mee om te kunnen gaan, moet je anders gaan denken. Waarom doen we dingen zoals we het altijd hebben gedaan? Vraag je eens af of het anders kan. Creatief denken is daarbij hard nodig. Angst om te falen is vaak de rem hierop.” En dat is volgens Iske onjuist. Falen is het begin van een succesvol leerproces. “Fail betekent First Attempt in Learning”, aldus professor Iske.

De humoristische en interessante visie van Iske gaf veel stof tot napraten over persoonlijke en zakelijke Briljante Mislukkingen tijdens het befaamde oud-Hollands stamppottenbuffet waarmee de receptie traditiegetrouw werd afgesloten.

Fotograaf: Paul van den Dungen fotografie, Woerden.


Deel dit bericht:


Careality