De totaalmarkt cosmetica laat in 2017 een positieve ontwikkeling van 1,5-2% zien. De groei is voornamelijk gedreven door de online aankopen. De totale consumptieve bestedingen bedragen ruim 2,6 miljard euro. Dit meldt de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) in een persbericht aan Careality.
De zogenaamde ‘health en beautybranche’, waaronder de cosmeticabranche, hoort tot de top 5 branches met de grootste online bestedingen en groeit sterk. De groei van online verkoop is in absolute zin sterker dan de groei in de drogisterij en parfumerie, met ongeveer 44 miljoen euro groei.
De groei van e-commerce zorgt voor een positieve ontwikkeling in diverse deelmarkten. De aankopen via online maken 4,4% uit van de totaal aankopen cosmetica. Op dit moment wordt al meer dan 10% van de geuren online gekocht, waarbij de selectieve geuren (parfumerie) harder groeien.
De omzet van cosmetica staat onder druk. De promotiedruk is nog verder toegenomen. Er zijn meer en ‘diepere’ promoties (bijvoorbeeld 1+1) en soms promoties op hele deelmarkten (alle shampoos of deodorants), hierdoor is waarde uit de markt gevloeid. In totaal wordt in personal care 39,2% (33,5% in 2016) in promotie verkocht.
Belangrijk thema in het dagelijks leven voor de consument is gezondheid. Cosmetica speelt hierin een belangrijke rol met producten die bijdragen aan hygiëne, verzorging en welzijn.
Belangrijkste kopers van persoonlijke verzorgingsproducten zijn ‘empty nesters’ (oudere gezinnen zonder kinderen), zij geven gemiddeld het meest uit aan cosmetica. De 50+kopers worden steeds belangrijker. Deze groep heeft meer tijd maar ook meer te besteden, zij kopen regelmatig en relatief dure cosmeticaproducten en zijn loyaal aan merken. De verwachting is dat het belang ervan van 50+kopers tussen nu en 2030 verder zal groeien.
De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) heeft positieve verwachtingen voor het jaar 2018. De vooruitzichten voor de Nederlandse economie zijn positief. Het consumentenvertrouwen groeit. De koopbereidheid is hoog; mensen zijn bereid geld uit te geven aan kwaliteits-, toegevoegde waarde en nicheproducten. Retailers moeten 24/7 bereikbaar zijn om geen aankoopmoment van de consument onbenut te laten. De fysieke winkel en online zullen elkaar aantoonbaar moeten versterken. De promotiedruk in met name het traditionele kanaal blijft naar verwachting onverminderd hoog. Hierdoor wordt naar andere mogelijkheden gezocht om waarde toe te voegen en zijn er veel vernieuwingen te verwachten.
In het Jaarverslag 2017 van de NCV leest u meer over de belangrijkste marktontwikkelingen. Het verslag is te downloaden via www.ncv-cosmetica.nl.
De NCV heeft ook een video gemaakt waarin enkele experts een toelichting geven op de marktontwikkelingen.
Deel dit bericht: