Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
19 september 2019

Samenwerking Look Good Feel Better & La Roche-Posay

Voor borstkankermaand vraagt La Roche-Posay extra aandacht voor kankerpatiënten, waaronder zij die naast kanker te maken krijgen met een hevige huidaandoening. Dat is grofweg 30 – 40% van de patiënten onder immuunbehandeling. Een aanslag op het algehele welzijn, zeker tijdens zo’n precaire periode. Daarom doneert La Roche-Posay €1,- per verkocht make-upproduct aan de stichting Look Good Feel Better die kankerpatiënten zoals Riene-Marie Kats (50) ondersteunt in uiterlijke verzorging. Dit meldt men in een gezamenlijk persbericht aan Careality.

Wie kanker heeft kan dit bijna niet verdoezelen: door de behandeling kan je haar uitvallen en ook je huid kan dof en assig worden van kleur. Terwijl kankerpatiënten niet altijd geconfronteerd willen worden met hun ziek-zijn – in de spiegel, zodra ze de deur uitlopen. ‘Met een mooie lipstick of lik foundation voel ik me ook meer strijdbaar. Ik put er kracht uit,’ aldus Riene-Marie Kats uit Driebergen, die lijdt aan borstkanker. Voor haarzelf en voor haar kinderen – Siebe (20), Bente (18) Mare (12) en Douwe (10) – wil ze er zelfs op haar zwaarste dagen verzorgd bijlopen. ‘Wat mij trof is toen mijn dochtertje zei: “Als jij je pruik opzet dan ben je niet meer mijn zieke mama.” Die metamorfose betekent dus veel.’ Kats huid werd ook zwaar getroffen. Stichting Look Good Feel Better was daarin voor haar een grote steun. Deze stichting organiseert onder meer workshops uiterlijke verzorging in ziekenhuizen door heel Nederland, waar de deelnemers zelf aan de slag gaan met huidverzorging en make-up. Nuttig, maar ook een ongedwongen en gezellig samenzijn. Kats: ‘Ik wist niet wat me overkwam! Voor een dag voelde ik me weer mooi, mijzelf, geen patiënt maar gewoon mens.’ Het zijn de ingrijpende behandelingen waardoor kankerpatiënten verschillende huidaandoeningen kunnen krijgen.

‘Vaak is het gezicht aangedaan’, vertelt dermatoloog Marianne Crijns, werkzaam bij het Antoni van Leeuwenhoek: ‘Hier kunnen mensen heftig op reageren. Zelfs wildvreemden die ongevraagd advies rondstrooien, terwijl die persoon natuurlijk al van alles heeft geprobeerd.’ Ze benadrukt: ‘Kanker zelf is loodzwaar, laat staan als je daarbovenop een huidaandoening krijgt en je daar door de omgeving continu op wordt geattendeerd. Patiënten kunnen hier heel neerslachtig van worden.’ Hier wil zij graag bewustzijn en begrip voor vragen. La Roche-Posay kiest er deze borstkankermaand voor zo’n mooi initiatief als Look Good Feel Better te steunen. Daarom doneren wij per dit jaar verkocht makeupproduct €1,- aan de stichting. Zo willen wij de levenskwaliteit van elke Nederlander, waaronder juist ook kankerpatiënten, beetje bij beetje helpen verbeteren.


Deel dit bericht:


Reacties zijn gesloten.

Careality