Dat de drogisterijsector is gestart met de fysieke controle van artikeldata, noemt A.S. Watson een goede stap. De kwaliteit van artikeldata laat vooralsnog namelijk vaak te wensen over, terwijl betere datakwaliteit tijd en geld bespaart in de hele keten. Zelf denkt het bedrijf achter de drogisterijformules Kruidvat en Trekpleister alweer een paar stappen verder. Het komend jaar wil A.S. Watson de artikeldata uitbreiden met data over de duurzaamheid van artikelen. Dit meldt GS1 in een bericht aan Careality.
Consumenten kijken steeds kritischer naar de producten die ze slikken en smeren. Dat geldt niet alleen voor voeding en voedingssupplementen, maar ook voor zelfzorggeneesmiddelen en cosmetica. “Mensen willen weten wat in de producten zit en wat eventuele bijwerkingen zijn. Omdat het aankoopproces vandaag de dag vrijwel altijd online begint, moeten we online ook die informatie tonen”, vertelt Erik van der Neut, verantwoordelijk voor datamanagement bij A.S. Watson Health & Beauty Benelux.
Van der Neut ziet dat de overheid steeds meer maatregelen neemt om te waarborgen dat consumenten online juist worden geïnformeerd. Het is al langer verplicht om informatie over ingrediënten, allergenen en voedingswaarden in webshops te delen. Kruidvat en Trekpleister hebben hun verantwoordelijkheid op dat vlak genomen en proberen klanten zo goed mogelijk te informeren over deze data. “Nu zien we dat de maatregelen omtrent voedingssupplementen, zelfzorggeneesmiddelen en cosmetica worden uitgebreid.”
‘Een betere kwaliteit artikeldata kost geen extra werk, maar bespaart juist werk’
Dat de drogisterijsector nu gestart is met de fysieke controle van artikeldata die in GS1 Data Source staan, noemt Van der Neut een cruciale stap. “Veel leveranciers vragen zich af waarom dat nodig is. Zij doen immers hun best om correcte en volledige artikeldata te verstrekken. Maar de feiten liegen er helaas niet om. We zien veel afwijkingen, onder meer vanwege verschil in interpretatie van de gemaakte afspraken over het delen van data. Die komen nu aan het licht.”
Een betere kwaliteit van artikeldata kost geen extra werk, maar bespaart juist werk. De hele keten profiteert van betere artikeldata”, benadrukt Van der Neut. “Het is bepaald niet zo dat we na een paar weken controleren al op honderd procent datakwaliteit zitten. Er is dus echt werk aan de winkel. Vaak is nadere uitleg nodig over bepaalde datavelden, en soms blijkt het beter te zijn om de gemaakte afspraken aan te passen.”
Goede artikeldata zijn belangrijk voor zowel logistiek als commercie. Het gebeurt nog regelmatig dat een veld als ‘lengte’ of ‘breedte’ verkeerd wordt geïnterpreteerd. Gevolg is dat retailers de data moeten aanpassen om de schappen goed in te delen en de logistieke volumes correct te berekenen. “Maar ook een veld als ‘marketingtekst’ wordt vaak verkeerd ingevuld. Natuurlijk hebben we een eigen afdeling die de taal van onze klanten spreekt. Maar die moet wel weten wat de ‘unique selling points’ van de artikelen zijn. Die moeten de leveranciers ons geven.”
In de toekomst neemt de behoefte aan data alleen nog maar toe. A.S. Watson heeft de afgelopen jaren flinke stappen gezet op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook richting klanten wil het bedrijf duurzaam opereren. “Dat betekent onder meer dat we klanten willen informeren over de herkomst en duurzaamheid van producten. Het is erg arbeidsintensief om die data boven water te halen. En in sommige gevallen zijn die data nog niet beschikbaar.”
Het komend jaar wil A.S. Watson meer aandacht schenken aan de data over duurzaamheid van artikelen. Daarvoor is de medewerking van leveranciers onontbeerlijk. “De datapool van GS1 kan voor een deel in de benodigde data over duurzaamheid voorzien. En bij de inkoop van artikelen gaan we daarnaar vragen.”
Van der Neut noemt andere data die relevant zijn, zoals de informatie uit de bijsluiters van zelfzorggeneesmiddelen of de informatie uit de veiligheidsbladen van gevaarlijke stoffen. “Dat is informatie die iedereen in de keten nodig heeft en die voor iedereen gelijk is. Het zou zonde zijn als elk bedrijf hier afzonderlijk effort insteekt. Door dergelijke data te delen via GS1, ontstaat één versie van de waarheid. Tenminste, als we ervoor zorgen dat de kwaliteit van die data op orde is.”
A.S. Watson kijkt met vertrouwen naar de toekomst. “Wij zijn op de goede weg. Wat meehelpt, is dat we volop profiteren van de ervaringen met het datakwaliteitsprogramma in de food-sector. Dat geldt zeker voor de leveranciers die al leverden aan die sector. Er is weinig discussie meer over de weg die we bewandelen. Steeds meer partijen zijn overtuigd van het belang van datakwaliteit en van het nut van fysieke controles van artikeldata.”
Deel dit bericht: