Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
*/ ?>
4 maart 2020

Meer Nederlanders vinden cadeaukaarten leuker dan geld

Naar schatting wordt er jaarlijks voor zo’n € 1,5 miljard aan cadeaukaarten gekocht in Nederland. Waarom de cadeaukaart zo populair is? Omdat Nederlanders het leuker vinden om een cadeaukaart te geven of om te krijgen dan geld, zo blijkt uit onderzoek dat de Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland, die Careality dit persbericht toezond, liet uitvoeren door GfK Nederland.

Leuker dan geld

Voor bijna de helft van cadeaukaartkopers is “leuk om te geven” het belangrijkste aankoopmotief voor het aanschaffen van een cadeaukaart. Nederlanders vragen ook steeds vaker om een specifieke cadeaukaart als geschenk. Inmiddels doet 1 op de 5 dat. De belangrijkste aanleiding voor het kopen van een cadeaukaart is een verjaardag (39%), gevolgd door Kerst (27%).

Fysieke kaart heeft voorkeur

Ondanks een lichte stijging in interesse voor digitale codes, geeft of ontvangt de meerderheid graag een fysieke cadeaukaart. Het overgrote deel van alle cadeaukaarten (79%) worden in een fysieke winkel gekocht. De belangrijkste reden daarvoor is dat de koper de cadeaukaart graag direct in huis heeft. Verder wordt bij het kiezen van een cadeaukaart vooral gelet op het aantal bestedingsmogelijkheden en het aanbod van locaties waar de cadeaukaart ingeleverd kan worden. Ook blijkt de geldigheidsduur van een cadeaukaart belangrijk bij het maken van een keuze.

Meest gewilde eindejaargeschenk

De helft van alle medewerkers die een eindejaarsgeschenk hebben ontvangen, krijgt het liefst een cadeaukaart. Daarmee is de cadeaukaart een stuk populairder dan het kerspakket. Niet gek dat veel werkgevers kiezen voor het geven van een cadeaukaart. Maar liefst 29% van de ondervraagden geeft aan hun laatste cadeaukaart te hebben ontvangen van de werkgever.

Meer omzet door cadeaukaarten

Al deze gegeven cadeaukaarten zorgen bij de locatie waar ze worden ingeleverd voor extra omzet. Meer dan de helft van de consumenten geeft namelijk met het verzilveren van hun cadeaukaart meer uit dan de waarde die op de cadeaukaart staat. De gemiddelde extra besteding was in 2019 € 43. Dit is meer dan de gemiddelde waarde van een cadeaukaart.

Rooskleurige toekomst

Consumenten verwachten dat cadeaukaarten in de toekomst op steeds meer plekken ingeleverd kunnen worden en steeds vaker online besteld kunnen worden. Bijna een derde verwacht dat het aanbod van cadeaukaarten zal groeien. Slechts 7% van de ondervraagden verwacht dat cadeaukaarten in de toekomst zullen verdwijnen.


Deel dit bericht:


Careality