Onafhankelijk vakblad voor managers in de drogisterijbranche
14 december 2011

Nieuwe pinnen biedt kostenvoordeel en omzetkansen

Buitenlandse consumenten betalen steeds vaker met hun pinpas bij Nederlandse winkeliers. In de eerste tien maanden van 2011 is het aantal pintransacties gestegen met 43% vergeleken met dezelfde periode in 2010. Van alle pinbetalingen door buitenlanders in Nederland wordt bijna de helft gedaan door Belgische klanten en 42% door Duitse. De grootste groei is te zien onder consumenten uit Oost-Europa (Polen en Litouwers +170%). Dat blijkt uit transactiecijfers die Maestro heeft vrijgegeven. Voordeel van het nieuwe pinnen is dat ondernemers betalingen van buitenlandse klanten met een Maestro- of V PAY-betaalpas kunnen accepteren tegen het huidige pintarief.

Dankzij het nieuwe pinnen ontvangen steeds meer winkeliers nu ook pinbetalingen van buitenlanders. Volgens Maestro pinnen Belgen en Duitsers het vaakst bij Nederlandse winkels. De grootste groei is te zien onder consumenten uit Oost-Europa. Polen en Litouwers gebruikten hun pinpas 170% meer dan in de eerste tien maanden van 2010. Miriam Osten van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen: “Het begin is er, maar veel ondernemers laten nog kansen liggen. Voor het pinnen door buitenlandse klanten betalen zij hetzelfde lage pintarief als geldt voor Nederlandse klanten. Niet alle ondernemers en kassamedewerkers weten dat. Ze zouden deze betaalmogelijkheid beter zichtbaar moeten maken voor buitenlandse klanten. Dat scheelt in het aantal contante betalingen!”.

Grenssupermarkten, pompstations en restaurant profiteren al
Buitenlandse consumenten zijn vaak op zoek zijn naar goede deals bij Nederlandse retailers. Zo zijn supermarkten in de zuidelijke grensstreek populair onder Belgische consumenten. Duitsers betalen het vaakst met hun Maestro-betaalpas bij pompstations en Italianen in restaurants. De groei is het grootst in de categorie Etenswaren & Supermarkten. Sectoren die achterblijven zijn bijvoorbeeld de recreatiesector, speelgoedwinkels en drogisterijen, waar de groei rond de enkele procenten schommelt. Deze sectoren profiteren nog niet optimaal van de voordelen van het nieuwe pinnen.

Minder contant geld
Het streven is om consumenten, ook buitenlandse consumenten, met hun Maestro- of V PAY-pinpas te laten betalen in winkels in plaats van eerst geld op te nemen bij de geldautomaat en vervolgens contant te betalen. Daardoor krijgen winkeliers in verhouding minder contant geld in kas. Dit bevordert niet alleen de veiligheid in Nederlandse winkels, maar het gaat ook de verborgen kosten van contant geld voor zaken als transport en beveiliging tegen. Uit gegevens van Maestro blijkt dat het aantal geldopnames door buitenlandse bezoekers dit jaar gedaald is naar slechts 4% van alle Maestro-transacties die zij deden ten opzichte van dezelfde periode 27% in 2010.


Deel dit bericht:


Reacties zijn gesloten.

Careality